LIVE-AED is een in EHBO en BHV gespecialiseerd bedrijf dat gevestigd is in Groningen.

LIVE-AED kan ingehuurd worden om voor u cursussen te verzorgen zowel op uw lokatie als op een door LIVE-AED te regelen lokatie.

Naast het geven van EHBO en BHV kunt u bij LIVE-AED ook terecht voor uw EHBO en BHV artikelen.

Lees verder

HomeNieuws

Nieuws

17-12-2016 Dr. Heimlich overleden.

17-12-2016: Dokter Heimlich (van de greep) overleden

Gisteren, 20:13
 
Dr. Heimlich demonstreert zijn greep                                                                                          

Henry Heimlich, bekend van de heimlichgreep, is overleden. Hij kreeg afgelopen maandag een hartaanval en is aan de gevolgen daarvan overleden, heeft zijn familie bekendgemaakt. 

De Amerikaan (96) bedacht de heimlichgreep in de jaren 70 om mensen te redden van verstikking. Hij was toen directeur van een ziekenhuis in Cincinnati. Bij de greep gaat de hulpverlener achter de patiënt staan of zitten, omarmt het slachtoffer tussen borstbeen en navel en geeft buikstoten met een opwaartse beweging. Alleen al in de VS zouden er sinds 1974 honderdduizend mensen gered zijn. 

Dit jaar redde Heimlich met zijn beroemde greep nog het leven van een vrouw van 87. Dat gebeurde in het verzorgingstehuis waar beiden op dat moment woonden. "God heeft me in de stoel naast jou geplaatst", schreef de vrouw later in een bedankbriefje.

De huidige term voor de greep van Heimlich is het toedienen van buikstoten.

Bron: NOS 17-12-2016

28-11-2016 Plaatsingsadvies koolmonoxidemelder

28-11-2016 Plaatsingsadvies koolmonoxidemelder vanuit de brandweer n.a.v. onderzoeken.

koolmonoxidemelder 11112016.jpg - 89.92 KB

Bron: sdu uitgevers 11-11-2016

01-08-2016 EHBO cursus Oranje Kruis

01-08-2016 LIVE-AED start met EHBO

cursussen volgens richtlijnen 2016

 Het nieuwe EHBO boekje is bij ons verkrijgbaar voor € 27,50

Op 1 juli jongstleden heeft het Oranje Kruis de nieuwe richtlijnen bekend gemaakt welke ten grondslag liggen voor de EHBO cursus. Deze richtlijnen worden per 1 januari 2017 verplicht voor iedere opleider om te volgen gedurende de EHBO cursus. Tot 1 januari 2017 zijn opleiders vrij om te kiezen of zij de cursus volgens de oude of de nieuwe richtlijnen geven.

LIVE-AED heeft ervoor gekozen om direct te starten met de nieuwe richtlijnen. Dit heeft er voornamelijk mee te maken dat de nieuwe richtlijnen veel extra voordelen bieden aan de cursisten welke deze cursus volgen.
De grootste verandering is namelijk dat het onderdeel "Eerste Hulp Aan Kinderen" (EHAK) een verplicht onderdeel van de nieuwe richtlijnen is.

Daar waar men in het verleden een los EHAK certificaat kon behalen gaat dit certificaat op den duur verdwijnen.
Het Oranje Kruis heeft hiervoor gekozen gezien de goede ervaringen welke zij hebben gehad met het deel certificaat Reanimatie & AED. Deze is een aantal jaren geleden ook als vast onderdeel van de basis opleiding geworden.

Omdat de instructeurs van LIVE-AED allen beschikken over de aantekening instructeur EHAK, welke nodig is om de cursus EHAK te verzorgen, en het voor de cursisten een extra voordeel biedt is deze omschakeling gemakkelijk te realiseren.

Tevens zullen alle cursisten welke een EHBO herhaling cursus bij LIVE-AED volgen ook direct de aantekening op hun diploma ontvangen van Eerste Hulp Aan Kinderen aangezien dit onderdeel nu standaard in de training wordt meegenomen.

Deze verandering heeft geen enkel invloed op de vergoedingen welke zorgverzekeraars aan u toekennen wanneer u een EHBO cursus bij LIVE-AED volgt.

Wist u trouwens dat er zorgverzekeraars zijn die zelfs het volledige cursusbedrag vergoeden? Dit is echter wel afhankelijk van het soort polis welke u heeft afgesloten met uw zorgverzekeraar.

Mocht u vragen hebben naar aanleiding van de nieuwe richtlijnen helpen wij u graag verder.

Zendt uw reactie / vraag naar: planning@live-aed.nl

 

16-07-2016 Pokémon.

16-07-2016 AMC lastiggevallen door Pokémon-speurders

Het populaire spel Pokémon Go is nog maar een paar dagen uit, maar zorgt nu al voor consternatie in het AMC ziekenhuis in Amsterdam.
pokemon.jpg

Pokémon Go is een spel op de mobiele telefoon, waarmee je 150 verschillende Pokémonfiguurtjes moet 'vangen'.

Dat doe je door je letterlijk te verplaatsen, en op je telefoon te kijken of je dichtbij een Pokémon komt.

Deze Pokémons hebben allemaal een vaste plek.

Blijkbaar bevindt een van de figuren zich in het Academisch Medisch Centrum,

want volgens een woordvoerder komen er groepjes Pokémon Go-spelers binnen om de Pokémon virtueel te vangen.

'We hebben zelfs al groepjes mensen in onze kelders gevonden, een plek waar je helemaal niet mag komen', aldus woordvoerder Loes Magnin tegen AT5. 

Het ziekenhuis heeft geen idee waar de betreffende Pokémon zich bevindt, en hebben spelers via Twitter

gevraagd om niet naar het ziekenhuis te komen. 

'Je wil natuurlijk niet dat mensen dadelijk gewoon kamers met zieke mensen binnengaan.

'Tevens heeft het ziekenhuis contact gezocht met de spelmaker en gevraagd om de Pokémon uit het AMC te verwijderen.

 

Bron: Nursing.nl uitgifte 2016

16-07-2016 De niet reanimeren penning.

16-07-2016 Niet-reanimerenpenning straks voor iedereen.

Een niet-reanimerenpenning is voortaan voor iedereen toegankelijk. Een neutrale penning was tot nu toe nooit beschikbaar. Je moest eerst lid worden van de NVVE, de Nederlandse vereniging voor vrijwillig levenseinde.      

Vanaf 2017 is dat anders. Dan kun je de penning bestellen via Patiëntenfederatie Nederland, zonder lidmaatschap. 

Dit zegt de Unie KBO, de ouderenbond die naar eigen zeggen al drie jaar pleit voor betere toegankelijkheid van de niet-reanimerenpenning.

'Met het beschikbaar stellen van een neutrale penning geeft minister Schippers eindelijk gehoor aan een lange reeks verzoeken vanuit de KBO en andere organisaties van ouderen en patiënten,' aldus de ouderenbond. 

Verstrekken van niet-reanimerenpenning.

De minister vroeg aan meerdere partijen of zij de penning willen uitgeven.

Met subsidie van VWS, maar met de voorwaarde dat mensen de penning kunnen bestellen zonder lid te hoeven worden

van een stichting of vereniging. 

Patiëntenfederatie Nederland (voorheen NPCF) stemde hiermee in.

De minister is heeft een kwartiermaker aangesteld om de Patiëntenfederatie te helpen bij een zorgvuldig proces rond uitgifte en verstrekking van de niet reanimeren-penning.

De minister streeft ernaar dit 1 januari 2017 gerealiseerd te hebben. 

In het najaar houdt het Ministerie van Volksgezondheid een conferentie over de penning.

 

 

Bron: Nursing.nl uitgifte juli 2016.

10-07-2016 Water, de gezonde dorstlesser.

10-07-2016: Water, de gezonde dorstlesser!

“Water als eenvoudige manier om overgewicht tegen te gaan”

Eén op de zeven kinderen kampt met overgewicht. Een van de grootste oorzaken is dat kinderen steeds meer calorieën binnenkrijgen door zoete dranken. Een interview met kinderarts Gianni Bocca van het UMCG: “Water is een heel eenvoudige oplossing om overgewicht tegen te gaan.”

Waarom adviseert u ouders en hun kinderen om kraanwater te drinken?
Bocca: “Wat we constateren is dat kinderen steeds ongezonder leven. Belangrijkste oorzaken zijn dat ze minder bewegen en te veel calorieën binnenkrijgen. Ze drinken meer vruchtensappen en frisdranken. Daar zitten wel vitaminen in, maar ook veel calorieën. Wij adviseren ouders hun kinderen meer water te laten drinken. Het is een eenvoudige manier om overgewicht tegen te gaan. En dat geldt natuurlijk voor iedereen, niet alleen voor kinderen.”

Wat is er volgens u zo gezond aan water?
“Puur water is vrij van calorieën en koolhydraten. Daarnaast is het een gezonde dorstlesser en er zitten allerlei bouwstenen in die je lichaam nodig heeft, zoals mineralen. De grootste misvatting bestaat over het drinken van vers geperst fruit. Daar zitten de nodige vitaminen in, maar ouders beseffen vaak niet dat hier veel suiker in zit. Natuurlijk mag je af en toe wel zoete dranken drinken. Maar doe het niet teveel en het liefst een light drank.”

Toch vinden kinderen dranken als ranja vaak lekkerder. Dat wordt een lastige klus!
“Dat kan inderdaad een behoorlijke uitdaging zijn, weet ik ook uit eigen ervaring. Toch kun je water drinken hipper maken door je kind bijvoorbeeld een stoere waterfles of beker mee te geven naar school. Of langzamerhand minder siroop in de ranja doen. Probeer het in kleine stapjes door het geleidelijk aan minder zoet te maken.”

Wat is volgens u de oplossing om meer bewustwording op gang te krijgen?
“Ik vind het opmerkelijk dat er op veel scholen nog steeds allerlei automaten staan die alleen snoep en zoete dranken aanbieden. Scholen, ziekenhuizen, sportverenigingen, waterbedrijven en alle openbare gebouwen hebben een verantwoordelijkheid om ook gezonde producten aan te bieden. Samen met gemeenten en de jeugdgezondheidszorg ligt hier een mooie taak om te werken aan een gezonde levensstijl voor kinderen.”

infographic-waterbedrijf-gezondheid

Bron: waterleidingsbedrijf Groningen

Vanuit EHBO oogpunt is het ook belangrijk het vochtpercentage in het lichaam op peil te houden.

Wanneer men actief buiten bezig is en speelt of werkt in de zon kan vochttekort gaan optreden.

Dit door o.a. transpiratie.

Transpireren heeft als doel een te warm lichaam af te laten koelen.

Transpiratievocht moet verdampt worden en hierdoor wordt lichaamswarmte gebruikt. Gevolg: afkoeling!

Transpiratievocht is vocht welke onttrokken wordt uit onze bloedsomloop.

Het geven van voldoende drinken is dan ook zeker een aandachtspunt.

Met name ouderen en kinderen zijn gevoelig voor het opbouwen van vochttekort.

 

LIVE-AED wenst u een fijne zomervakantie toe!

 

01-05-2016 LIVE-AED lid van de VBZO.

 

01-05-2016 LIVE-AED is lid geworden van de VBZO.

VBZO staat voor Vereniging Bedrijvenpark Zuidoost.

Hierbij zijn ruim 300 bedrijven aangesloten.

Informatie: www.vbzo.nl

28-05-2016 112 groningendag

28-05-2016 112 Groningendag Martiniplaza

Beste bezoekers van onze site;

Wat een geweldige dag was het. Veel te zien en te beleven.

Vanaf hier een bedankje aan al die duizenden bezoekers die deze hebben meegemaakt.

Tevens gaat onze dank uit naar Martin Nuver van 112groningen. Top gedaan man!

Wij hopen dat u hiervan net zo veel heeft mogen genieten als wij.

 

Op deze dag hebben wij een prijsvraag gehouden en geven u hierbij de uitslag:

Aantal ingeleverde formulieren: 131

Verdeling:

0 goed: 1

1 goed: 6

2 goed: 9

3 goed: 27

4 goed: 37

5 goed: 34

6 goed: 15

7 goed: 2

8 goed: 0

Doordat 2 personen 7 goede antwoorden hebben gegeven hebben wij gemeend aan deze deelnemers een verbanddoos uit te gaan reiken.

De winnaars zijn mevr. M. Postma en dhr. I.C. Santos.

Beide winnaars hebben inmiddels per mail een bericht ontvangen.

Van harte gefeliciteerd!

 

De vragen:

1: Op Moederdag komen de meeste mensen in het brandwondencentrum terecht.

Antwoord = ja

Centraal bureau voor de Statistiek geeft aan dat het aantal bezoeken aan het brandwondencentrum van een ziekenhuis het hoogste scoort op Moederdag! Dus beste mensen: help uw kinderen mee een ontbijtje te maken voor moeder! Scheelt weer een bezoekje aan het ziekenhuis en natuurlijk kinderleed!

 

2: Het zwaarste bot in ons lichaam is onze schedel.

Antwoord = nee

Onze schedel bestaat uit verschillende botdelen. Ons dijbeen (is bovenbeen) is ons zwaarste bot.

 

3: Bij een aanval van epilepsie moet altijd naar 112 worden gebeld voor een ambulance.

Antwoord = nee

Epilepsie kent heel veel gradaties. Epilepsie is een overactiviteit van onze hersenen. Het is geheel afhankelijk hoeveel hersendelen actief zijn tijdens een aanval.

Wanneer men voor het eerst wordt geconfronteerd met epilepsie is een bezoek aan de professionele hulp zeer aan te raden.

Niet elke epilepsiepatiënt vindt het prettig dat de ambulance weer voor de deur staat.

Heel veel epilepsiepatiënten komen vanzelf weer uit een aanval. Wanneer familie dan ook aangeeft niet te gaan bellen naar 112 accepteer dan a.u.b. dat verzoek. Zij kennen het slachtoffer.

Wanneer wel 112 bellen: wanneer de aanvallen blijven aanhouden. Hierdoor kan het slachtoffer een zuurstoftekort gaan opbouwen.

 

4: Een snelverband is een dekverband.

Antwoord = ja

Dekverbanden zijn verbandmiddelen welke als eerste op een wond worden gelegd.

Denk hierbij aan een wondsnelverband, een gaasje, een pleister.

Indien mogelijk graag steriel materiaal gebruiken.

Hoe een wond te gaan verbinden leren wij u graag in één van onze cursussen!

 

5: De Rautekmethode wordt toegepast bij een slachtoffer om een verstikking op te heffen.

Antwoord = nee

De Rautekmethode wordt gebruikt om iemand te verplaatsen van een gevaarlijke situatie naar een veilige situatie.

Om een verstikking op te heffen doet u de greep van Heimlich. Huidige term voor deze methodiek is het toedienen van buikstoten.

 

6: Een isoleerdeken kan gebruikt worden om iemand te vervoeren.

Antwoord = ja

Een isoleerdeken is gemaakt van kunststof. Niet van metaal!

In een isoleerdeken kan men een persoon vervoeren met een gewicht tot 120 kilo.

Hierbij zijn wel een aantal aandachtspunten.

Wat kan men nog meer doen met deze deken:

Beschermen tegen onderkoeling, oververhitting.

Een kussen hiervan maken en deze gebruiken door dit onder het hoofd te leggen of plaatsen tegen een gebroken been waarbij een voet niet meer kan doorkantelen.

Deken kan gebruikt worden als windscherm, tent, afscherming i.v.m. traumatische ervaringen.

Afgerukte lichaamsdelen kunnen hierin worden vervoerd.

Men kan van deze doek een driekante doek vouwen en hiervan weer een mitella of brede das maken.

Men kan hierin 30 liter slootwater in ophalen voor het moeten koelen van brandwonden of een kneuzing in buitengebied.

En nog veel meer................

Een must have dus! Wij verkopen deze dekens en hebben hiermee vaak een aanbieding.

 

7: Kinderreanimatie bestaat uit het geven van eerst 4 beademingen en hierna het geven van 15 borstcompressies en 2 beademingen.

Antwoord: nee

Kinderreanimatie bestaat uit het geven van 5 beademingen en hierna 15 borstcompressies en 2 beademingen.

Cyclus is dan ook: 5 x beademen, 15 /2, 15/2, 15/2, 15/2

Afhankelijk van het kind: de manier van het geven van de beademingen en de massages.

In onze BHV trainingen nemen wij met regelmaat diverse soorten poppen mee. U bent niet alleen BHV-er op het werk.

Ook thuis, op straat, op de camping, in het zwembad, op het sportveld kunt u van waardevolle betekenis zijn voor een slachtoffer!

 

8: U ziet een foto. Zijn dit 2de graad brandwonden?

Antwoord = nee

De foto toonde een 2de graad bevriezing. Net als bij brandwonden treedt hierbij blaarvorming op.

Bij brandwonden zijn de blaren gevuld met geelachtig vocht. Bij bevriezing zijn deze gevuld met roze/witte kleur.

Roze/witte kleur wordt veroorzaakt door kleine restanten achtergebleven bloed.

 

LIVE-AED verzorgt trainingen op gebied van EHBO, Eerste hulp aan kinderen, BHV, Reanimatie en AED, Agressie, VCA, Ploegleider.

Tevens kunt u terecht bij ons voor EHBO materialen, blusmiddelen, AED's (nieuw en onderhoud).

Zie onze website www.live-aed.nl voor verdere informatie.

Heeft u  nog vragen dan zien wij deze graag tegemoet op info@live-aed.nl

LIVE-AED heeft het NIBHV Keurmerk en is Code 95 gecertificeerd.

 

Nogmaals een ieder van harte bedankt voor deelname aan deze prijsvraag en bezoek aan onze stand.

Hartelijke groet;

Rudolf Heeringa

05-05-2016 Weinig doden door hartaanval.

Volg een cursus reanimatie!

05-05-2016 Weinig doden door hartaanval.

In Nederland sterven relatief weinig mensen aan een hartaanval, vergeleken met andere Europese landen. Alleen in Frankrijk en Portugal komen in Europa minder mensen hieraan te overlijden. 

Volgens het Europese bureau voor statistiek Eurostat overleden in 2013 9378 Nederlanders aan een hartaanval, 6,6 procent van alle sterfgevallen. Dat is een afname ten opzichte van 2000, toen het nog 12,4 procent was. In Europa stierf in 2013 gemiddeld 12,9 procent van de mensen aan een hartaanval, dat zijn ongeveer 644.000 mensen.

Een woordvoerder van de Hartstichting zegt dat het relatief lage percentage doden in Nederland te danken is aan de gezonde leefstijl van Nederlanders. "Ook is de gezondheidszorg hier beter georganiseerd dan in veel andere landen, met name als het gaat om acute behandelingen." Het aantal doden door een hartaanval daalt in Nederland al sinds 1980.

Nog minder in Frankrijk

In Frankrijk (6 procent) en Portugal (6,5 procent) sterft procentueel het kleinste aantal mensen aan een hartaanval. Volgens de Hartstichting komt dat mogelijk door de voedingsgewoonten van die landen. "Er wordt daar meer onverzadigd vet, groente en fruit gegeten. Denk bijvoorbeeld aan olijfolie." Ook andere mediterrane landen als Spanje, Griekenland, Italië en Cyprus scoren goed. Weliswaar slechter dan Nederland, maar beter dan het Europees gemiddelde.

Litouwen scoort het slechtst. Daar is een hartaanval in 36,7 procent van de gevallen de doodsoorzaak. In Litouwen is ook de sterkste stijging te zien ten opzichte van 2000. In Estland nam het aantal doden door een hartaanval juist sterk af, van 32,3 procent naar 23 procent.

Bron: NOS 05052016

 

10-04-2016 Foto van onze nieuwe locatie.

Wij hebben de nieuwe locatie in gebruik genomen. Hierbij alvast een impressie.

In het najaar hopen wij de oefenruimte klaar te hebben waarbij wij dan veel mogelijkheden

kunnen bieden aan de cursisten.

 

 

01-02-2016 Rijschoolhouders kring 11 krijgen cursus.

01-02-2016 Rijschoolhouders Kring 11 krijgen cursus.

In januari mochten wij te gast zijn bij Rijschoolhouders Kring 11 en hier een leuke avondtraining verzorgen.

Door gebruik te maken van de link: http://www.kring11.nl/ehbo-jan-2016/ komt u in een foto impressie van deze avond.

De cursus was erg toegespitst op ongevallen in het verkeer en hoe deze te benaderen.

Niet alleen werd aandacht geschonken aan wat wel te doen in een dergelijke situatie maar ook zeker wat juist niet te doen.

Hartelijk dank beste rijschoolhouders voor deze uitnodiging.

01-01-2016 NIBHV Keurmerk toekenning

 

Op 01-01-2016 is door het NIBHV het keurmerk toegekend aan LIVE-AED.

Dit houdt in dat ons bedrijf voldoet aan de hoge kwaliteitseisen van het NIBHV.

Wij zijn met deze toekenning erg verheugd en willen het NIBHV hierbij bedanken voor deze toekenning.

 

Wilt u weten welke bedrijven deze toekenning hebben mogen ontvangen dan kunt u hiervoor onderstaande link gebruiken:

http://www.nibhv.nl/NIBHV/keurmerk-register.html

 

 

Brand in ons bedrijf 29-12-2015

29-12-2015 19.20 u. Brand in ons gebouw hoek Protonstraat / Neutronstraat.

 

Beste bezoekers van onze site,

 

Wat een schrik. De brandweer informeerde ons dat op onze locatie een uitslaande brand gaande was.

Van de locatie wordt door meerdere bedrijven gebruik gemaakt.

Op dat moment was ik zelf in Amsterdam. Wat er dan allemaal door je heen gaat is niet te beschrijven.

In de auto gestapt met onze dochter naast mij en richting Groningen gereden.

Onderweg hield onze dochter contact met diverse mensen waaronder mijn echtgenote.

Hoe is de stand van zaken, brand ons gedeelte ook al, valt er nog wat te redden. 1000 en 1 vragen.

 

Aangekomen bij ons pand was de aanblik erg triest. De hal van Paintballcity Groningen was al ingestort.

Geen redden meer aan. Maar ons gedeelte dan?

Ik werd direct geïnformeerd door mijn vrienden bij de brandweer. Zo mag ik ze wel noemen.

Ons deel kon worden behouden, maar hebben wel rook en waterschade.

Als je later kort door het pand loopt en de verschrikkingen kan waarnemen die door brand worden veroorzaakt

dan besef je maar eens des te meer wat voor een pracht beroep je mag uitvoeren als eigenaar van LIVE-AED

en als instructeur. Door een dergelijke ramp wordt je direct met de neus op de feiten gedrukt dat met brand niet

valt te spotten.

 

Grote dank gaat dan ook uit naar de medewerkers van brandweer Groningen. Bedankt voor alles wat jullie voor ons

hebben mogen betekenen! Geweldig gedaan mensen!

 

Ook gaat mijn dank uit naar collega's in de branche. Diverse locaties werden aan mij aangeboden om te mogen gaan

gebruiken als leslocatie. Hartverwarmend. Ik kan dan ook niets anders zeggen: bedankt beste mensen!

 

We pakken de draad weer op, zoals het er nu naar uitziet moeten we waarschijnlijk gaan uitzien naar een nieuwe locatie.

Water is net als brand: alles vernietigend.

 

De foto is van mijn goede vriend Martin Nuver van 112groningen die onlangs in onze locatie nog een

prachtige informatiefilm heeft mogen maken over ons bedrijf met als motto: Sponsor uitgelicht.

 

Nogmaals aan alle helpers in deze ramp: heel erg bedankt voor jullie inzet!

Ik wens u allen een voorspoedig 2016!

 

Rudolf Heeringa

 

03-12-2015 Koolmonoxide-vergiftiging.

Voorkom koolmonoxide-vergiftiging

Koolmonoxide (CO) is een onzichtbaar, reukloos gas. Bij inademen kan CO ernstige schade aan de gezondheid veroorzaken, die zelfs fataal kan zijn. Koolmonoxide wordt onder andere geproduceerd door apparaten die werken op fossiele brandstoffen, zoals geisers, cv-ketels, fornuizen en kachels.

Koolmonoxide-vergiftiging kan worden voorkomen door de volgende maatregelen:
  • Voldoende ventileren. Koolmonoxide ontstaat bij onvolledige verbranding als gevolg van zuurstoftekort. Door goed te ventileren en te zorgen voor voldoende zuurstof in de woning wordt het ontstaan van CO voorkomen.
  • Regelmatige controle van verbrandingsapparatuur. Laat CV-ketels, kachels, fornuizen regelmatig controleren door een erkende installateur. Laat niet alleen de apparaten nakijken, maar ook de afvoer. Het is belangrijk dat de afvoer goed werkt, zodat de koolmonoxide niet in huis kan circuleren.
  • Plaatsing van koolmonoxide-melders. Koolmonoxidemelders zijn een middel om een verhoogde concentratie koolmonoxide in de lucht de detecteren en bewoners te waarschuwen voor het gevaarlijke gas met een geluidssignaal. Betrouwbare melders zijn te herkennen aan de Europese norm EN50291 met de vermelding tested and approved. Een CE-keurmerk alleen is niet voldoende.
Zet bij een vermoeden van koolmonoxide in een gebouw direct alle ramen en deuren open, waarschuw alle bewoners en ga zo snel mogelijk naar buiten. Bel daarna het alarmnummer 112.

Plaatsing van CO-melders

Om koolmonoxidevergiftiging te voorkomen wordt geadviseerd om een CO-melder op te hangen:
  • in iedere ruimte waar een apparaat op fossiele brandstoffen werkt;
  • in alle aangrenzende ruimten. Koolmonoxide kan zich makkelijk verspreiden naar andere kamers;
  • in alle ruimtes waar je langere tijd verblijft, zowel overdag als ’s nachts.
Co-melders zijn niet geschikt voor vochtige ruimtes zoals badkamers en kunnen beter niet geplaatst worden in afgesloten ruimtes of achter gordijnen of meubels.

In ruimtes waar apparaten aanwezig zijn, die werken op fossiele brandstoffen gelden de volgende regels voor plaatsing van een CO-melder:
Plafondmontage
  • Hang de melder op minstens 30 cm afstand van de muren en van lampen;
  • Plaats de melder niet boven een fornuis of wasbak;
  • Plaats de melder niet vlakbij een raam, buitendeur of ventilatierooster.
Wandmontage
  • Hang de melder op één tot drie meter horizontale afstand van het apparaat;
  • Plaats de melder hoger dan ramen en deuren, maar op minimaal 15 cm van het plafond;
  • Plaats de melder niet naast een raam, buitendeur of ventilatierooster.
In ruimtes waar geen apparaat op fossiele brandstof aanwezig is, geldt het volgende:
  • Plaats de CO-melder op ooghoogte. Let op: dit is in  een slaapkamer ter hoogte van het bed, in een kantoor net iets boven de tafel;
  • De melder kan ook op een tafel of plankje worden gezet;
  • Als een ruimte “afgelegen” ligt, kun je de melder ook in een naastgelegen ruimte net naast de deur plaatsen, zodat het alarm in het gehele gebouw te horen is;
  • Plaats de melder niet naast een raam, buitendeur of ventilatierooster.
 

Voorkom koolmonoxide-vergiftiging met een tijdige waarschuwing door een CO-melder.

Koolmonoxide (CO) ruik en proef je niet maar is wel zeer giftig voor mensen en dieren. Door blootstelling aan hoge concentraties raak je snel bewusteloos. Het CO-gas is daarom een echte sluipmoordenaar. Jaarlijks overlijden in Nederland tussen de 10 en 15 mensen aan de gevolgen van een acute koolmonoxidevergiftiging.

Herkennen: 1e lichamelijke symptomen

Koolmonoxide wordt snel in het lichaam opgenomen. Het directe gevolg is onvoldoende zuurstoftransport naar vitale organen zoals de hersenen. De 1e lichamelijke symptomen van koolmonoxidevergiftiging lijken op griepverschijnselen: lichte hoofdpijn, misselijkheid, overgeven en vermoeidheid. Hoe groter de blootstelling, des te heviger de hoofdpijn.  

Chronische vergiftiging komt voor door langdurige lage concentraties koolmonoxide. De klachten hierbij variëren van moeheid, slaperigheid en hoofdpijn tot verminderde lichamelijke en mentale prestaties.

Koolmonoxide bindt zich 250 tot 300 keer sneller aan onze rode bloedlichaampjes dan zuurstof.

 

01-12-2015 Helpende burgers.....

Helpende burgers: wegsturen of niet?

Gepubliceerd op: 01 december 2015

Hulpverlenende burgers bij een incident: zijn ze een zegen voor de professionals of lopen ze juist in de weg? In de Veiligheidsregio IJsselland onderzochten ze het en toen bleek duidelijk dat elke bevelvoerder er zo zijn eigen mening over heeft. Wat ook opviel: in 55% van de gevallen hadden de burgers het idee dat ze onvoldoende hadden geholpen.

Of de hulp van burgers waardevol is, is één van de weinige zaken waar de brandweer nooit echt onderzoek naar heeft gedaan. Daardoor zijn er geen richtlijnen en dat bleek wel uit de proef. Waar van de 29 ploegen er vijf waren die burgers meteen wegstuurden, waren er evenveel ploegen die de burgers juist aan het werk hielden. De overige teams stuurden gedurende de hulpverleningsactie steeds meer mensen weg.

Informatie in de auto

De belangrijkste reden om burgers weg te sturen is de inschatting over de veiligheid van omstanders. Die beoordeling wordt niet ter plekke gevormd, maar juist tijdens de rit naar de plek des onheils. Op de ongevalslocatie wordt hooguit de al bekende informatie aangevuld met informatie van omstanders.

Bejegening

Wat ook opviel was de bejegening van de burgers. Waar ze door enkele ploegen gevraagd werden om te helpen, gebeurde het bij andere ploegen dat zij schreeuwend weggestuurd werden. Ook had 55% van de burgers niet het idee dat ze geholpen hadden. In 64% van de gevallen had de burger het gevoel gewaardeerd te worden door de professional. Opvallend was dat in andere gevallen de burgers zich juist genegeerd voelden.

Vervolgonderzoek

De onderzoekers raden aan verder onderzoek uit te voeren. Daarnaast moet ook getraind worden op de communicatie met de burgerhulpverleners. ‘Hoe kom je over?’ is een belangrijke vraag. Daarnaast stellen de onderzoekers dat het overlaten van simpele taken aan burgers voordelen heeft. Door deze manier van werken kan namelijk beter gefocust worden op de ingewikkelde werkzaamheden. Ook werd duidelijk dat helpen door burgers bijdraagt aan hun veerkracht: na een ramp of crisis geven zij aan sneller de draad weer te kunnen oppakken als ze een waardevolle rol hebben gehad.

Bron: Hulpverlening.nl

01-12-2015 Hinderende omstanders tijdens een reanimatie.

Hinderende omstanders tijdens reanimatie

Gepubliceerd op: 01 december 2015

Geschreven door Politie Rotterdam IJsselmonde.

Een reanimatie, iets waar we nooit aan wennen, hoe vaak we het ook doen. Maar soms zijn er momenten waarop we verbazen over de gang van zaken. Een recente ervaring van een van onze collega's hier in IJsselmonde, helaas heel herkenbaar:

Het is 12:15 uur op een druilerige vrijdagmiddag als we net de bus bij het bureau parkeren om te gaan lunchen. Net op het moment dat we uit willen stappen horen we de portofoon kraken: “RT43.01 over...” M’n maat en ik kijken elkaar aan. Dat zal je altijd zien, net als we trek hebben. Wij antwoorden en we horen dat de centralist van de meldkamer ons naar een locatie in IJsselmonde stuurt, ter assistentie van de ambulance. Uiteraard gaan we ter plaatse, eten kan straks ook nog wel. Terwijl ik de bus door het drukke stadsverkeer stuur worden we opnieuw opgeroepen: “RT43.01, men is inmiddels aan het reanimeren op straat, bij deze heeft u toestemming voor het gebruik van de optische- en geluidssignalen, denk om uw en andermans veiligheid.” Mijn maat schakelt meteen de toeters en bellen in en met spoed vervolgen we het laatste deel van onze rit. Als we bijna op de plaats van bestemming zijn, zien we de ambulance gelukkig al staan. Ik parkeer de bus op de stoep en we banen ons een weg door het publiek, dat een soort haag heeft gevormd om de op de grond werkende ambulancebroeders.

Als we door de mensen heen zijn zien we een man van een jaar of 50 op de grond liggen. Hij wordt gereanimeerd door een burger terwijl de ambulancebroeders de AED aansluiten. We proberen wat werkruimte te creëren op de krappe stoep door de omstanders te vragen naar achteren te gaan.

Terwijl ik de reanimatie van de burger overneem hoor ik mijn maat discussiëren met een man die vindt dat hij alle recht heeft om te staan waar hij wil staan en niet van plan is achteruit te gaan. Ik kan hier op dit moment verder geen aandacht aan besteden omdat ik alle concentratie nodig heb voor het slachtoffer. Terwijl ik op mijn knieën zit en het slachtoffer reanimeer vang vlagen op van de discussie die achter mij gevoerd wordt en hoor dat mijn maat een extra politie-eenheid ter plaatse vraagt vanwege de omstanders. Ik hoor iemand roepen : “Jullie zitten in de weg” en “Hij is toch al “kapot”!”.

Vol ongeloof kijk ik achterom. Heb ik dat echt serieus gehoord? Ik hoor de ambulancebroeder, die inmiddels was gestart met het intuberen van het slachtoffer, in mijn oor schreeuwen: “Doorgaan, doorgaan!”. Meteen pak ik de reanimatie weer op. Ik zie uit mijn ooghoek dat er extra collega’s op de locatie aangekomen. Mijn maat neemt de reanimatie van mij over en ik zie dat de collega’s inmiddels afzetlinten gespannen hebben om het publiek op afstand te houden. Ook dit gaat gepaard met de nodige discussies en onbegrip omdat men even een stukje moet omlopen. Ik kan hier met mijn pet niet bij. Wat als het jouw vader of broer was geweest?

En het slachtoffer? Die ging met ademhaling naar het ziekenhuis. Zo “kapot” was hij dus nog niet. We hebben een mensenleven kunnen redden, maar zijn ook weer een verbazing rijker.

Bron: Hulpverlening.nl

07-11-2015 Reanimeren en zelf gereanimeerd worden.

Ervaringsverhaal #3

EERST IEMAND REANIMEREN….DAARNA ZELF GEREANIMEERD WORDEN

Het was bijna oudejaarsdag. We waren heel laat in bed gekomen, en ik werd wakker van een piepje. Slaapdronken keek ik op mijn wekker. Bijna 7 uur, wat had ik nou gehoord? Weer klonk een piepje, en ik besefte dat ik een sms had. Een oproep van Hartslag nu. Het adres was een eindje verder in onze straat, mensen die ik niet kende. Er stond niets in over de AED ophalen. Ik trok snel wat kleren aan en ging er hardlopend naar toe. De voordeur stond open en ik riep “hallo”. “Hier boven”, riep een stem. Daar aangekomen zag ik een man bewegingsloos liggen tussen het bed en het raam en een vrouw die bij hem was. Via de speaker van de telefoon hoorde ik de stem van 112 zeggen dat de reanimatie nu kon worden overgenomen door degene die gearriveerd was en dat de ambulance er spoedig zou zijn. Ik begon meteen met hartmassage en beademen. Wat later kwam een buurman binnen, die ook opgeroepen was, en hij zei dat de ambulance er aan kwam. Daarna kwam de politie en het ambulancepersoneel met een AED. Er werd een beademingsballon op de mond gezet en ondertussen moest ik doorgaan met hartmassage. De AED werd aangesloten en het ambulancepersoneel nam het over. Ik ben naar beneden gegaan en heb daar met familie en politieagenten gepraat. Een tijdje later vertrok de ambulance naar het ziekenhuis. Later die ochtend werd ik door de politieagent die ik gesproken had gebeld en die zei dat het slachtoffer, ondanks de adequate hulp die verleend was, was overleden.
De rest van de dag en de dagen erna dacht ik er veel aan. Ik had gereageerd op het tweede sms’je, maar normaal krijg ik nooit twee sms’jes van Hartslag nu. Ik was meteen begonnen met reanimeren want het aanspreken van het slachtoffer en kijken of er ademhaling was kon ik overslaan. Dit was de eerste keer dat ik bij een oproep daadwerkelijk in actie ben gekomen. De andere keren waren er al hulpverleners aanwezig. Ik weet nu dat ik bij een oproep het verstand op nul zet en gewoon in actie kom. Ik heb mijn best gedaan en daarom ook geen vervelende herinneringen of een schuldgevoel er aan overgehouden…..

…..Een half jaar later. Het is de derde dag van onze vakantie. Vandaag gaan we met de caravan naar onze eindbestemming in het zuiden van Bourgondië. We zijn net vertrokken van onze overnachtingscamping als ik een pijnlijk gevoel in de buurt van mijn maag en middenrif krijg. Ook moet ik boeren en komt het eten wat omhoog. Het is een naar gevoel wat ik niet eerder heb gehad. Misschien wat verkeerds gegeten. De rest van de dag wordt het niet beter en de gedachte “het zal toch niet iets met het hart zijn” komt ook naar boven. Maar dat kan niet. Het is geen pijn op de borst met uitstralingen. Ik ben kerngezond, een fitte zestiger en (zoals de cardioloog later ook aangaf) heb geen last van stress, ben niet te dik, rook niet, doe aan sport en ben niet diabetisch. Maar dezelfde cardioloog zal later ook zeggen dat 20% van de symptomen van een hartinfarct maagklachten zijn. Maar dat weet ik niet. Nadat we ons geïnstalleerd hebben zeg ik tegen mijn vrouw dat ik niet wil skottelbraaien. ’s Nachts slaap ik redelijk en de andere dag lijkt het wat beter te gaan. We zetten de luifel op, halen boodschappen in de supermarkt en gaan ‘s middags naar het zwembad. Traditiegetrouw kijk ik hoever ik dit jaar nog onder water kan zwemmen. Dat is deze vakantie nog wel te verbeteren. ’s Avonds gaan we skottelbraaien en voel ik me weer bijna de oude. Als ik naar de caravan loop om de toetjes op te halen kan ik nog net tegen mijn vrouw zeggen: “Het wordt me helemaal zwart voor de ogen”, en ik zak in elkaar. Mijn vrouw begint te schreeuwen om hulp. Er staat niemand in de buurt van ons veldje en de receptie, die dichtbij is, is al gesloten. Voor haar gevoel duurt het heel lang voordat er wat mensen aan komen. Een Nederlandse man begint mij, samen met mijn vrouw, te reanimeren en gelukkig vertoon ik snel weer teken van leven. Een Fransman heeft ondertussen 112 gebeld en er komt een ambulance. Als ik weer bij kom (voor mijn gevoel moet ik van heel ver komen) merk ik dat ik op de grond lig en dat er mensen om mij heen staan. Ik moet blijven liggen en begrijp langzaam wat er is gebeurd. Dan hoor ik in de verte een sirene. De broeders van de ambulance kunnen alleen maar Frans maar handelen wel direct. Ik moet naar een ziekenhuis 35 km verderop, en mijn vrouw die niet mee mag in de ambulance, wordt door een Nederlandse vrouw naar het ziekenhuis gebracht. Ik moet er blijven en een dag later wijst het onderzoek uit dat ik een infarct heb gehad. De catheterisatie gebeurt vier dagen later in een ziekenhuis in Lyon. Dan blijkt dat er geen stents geplaatst kunnen worden maar dat ik in dit ziekenhuis een week later twee bypasses zal krijgen. Gelukkig verloopt de operatie voorspoedig en mag ik ruim een week later weer naar huis. De auto en de caravan zijn ondertussen door de ANWB naar Nederland gebracht en wij komen met de TGV en een taxi weer thuis. Het is voor ons geen drie weken kamperen geworden maar voor mij drie weken ziekenhuis en voor mijn vrouw drie weken in een hotel. Een nachtmerrie was werkelijkheid geworden, getroffen worden door een hartinfarct op een camping in het buitenland. Het was niet gemakkelijk door o.a. taalproblemen, maar als je in zo’n molen zit red je het toch wel. Vooral het feit dat we voor het eerst een I Pad bij ons hadden heeft ons er doorheen gesleept. Dat je continu contact kunt hebben met je kinderen, familie en vrienden thuis is ontzettend belangrijk geweest om deze tijd door te komen. Opvallend was later dat de eerste drie weken thuis mij veel en veel langer leken te duren dan de drie weken in het Franse ziekenhuis.
Na een voorspoedige revalidatie gaat het nu weer prima en heb ik al mijn werkzaamheden weer opgepakt. Maar wel word je er dagelijks aan herinnerd wat er gebeurd is.
Wat mij een goed gevoel heeft gegeven is het feit dat ik mijn hele leven bloeddonor ben geweest. Toen ik na de operatie twee zakken bloed nodig had dacht ik:”Krijg ik ook eens een keer wat terug”. En tegen alle AED hulpverleners kan ik zeggen dat het verwerken van het feit dat je gereanimeerd bent gemakkelijker wordt als je zelf ook hulpverlener bent. En als je zelf een keer helpt bij het reanimeren van een slachtoffer, weet dan dat men jou of jouw naasten ook zal reanimeren als het nodig is.

03-11-2015 Doden door brand in 2014

Ouderen vaker dodelijk slachtoffer van woningbrand

Gepubliceerd op: 03 november 2015

Van alle doden na een fatale woningbrand in 2014 was een derde ouder dan 75 jaar. Dat blijk uit onderzoek van de Brandweeracademie. Mensen die omkomen worden het vaakst gevonden in de woonkamer, daarna volgt de slaapkamer. In de hal en badkamer worden de minste lichamen gevonden. Alle cijfers staan in een rapport van een kleine twintig pagina’s, dat maandag gepresenteerd is.

Opvallend is dat de meeste fatale branden nog steeds ontstaan door onvoorzichtigheid bij het roken en koken (samen 52%). Ook kortsluiting of een defect apparaat zijn regelmatig de boosdoener. De meeste dodelijk branden ontstaan tussen 22:00 en 02:00 uur. In de vier uren daarvoor ontstaan de minste.

Bij fatale woningbranden in 2014 kwamen 52 mensen om het leven. Bij 32 van hen ontstond de brand bij (zelf)doding. Bij 4 fatale woningbranden met in totaal 4 doden is sprake van een vermoeden van een natuurlijke dood, waarbij het slachtoffer mogelijk onwel is geworden en er brand is ontstaan: 2 maal met koken als brandoorzaak, 1 maal veroorzaakt door roken en 1 maal veroorzaakt door kaarsen.

Bron: Hulpverlening.nl

31-08-2015 EHBO diploma

ma 31 aug 2015, 08:40 De Telegraaf     

Oranje Kruis wil onafhankelijke toetsing

Kwaliteitscontrole op EHBO-diploma

Auteur: Niels Kalkman

Amsterdam - 

Het Oranje Kruis wil dat er een onafhankelijke toetsing van EHBO-examens komt, waardoor de kwaliteit van de certificaten beter gecontroleerd kan worden. Nu mag elke instantie die EHBO-cursussen geeft nog zijn eigen diploma uitreiken, zonder dat onafhankelijk wordt gekeken of de kwaliteit daarvan op orde is.

 

Hiertoe roept het Oranje Kruis op nadat uit onderzoek blijkt dat ruim negentig procent van de Nederlanders dit belangrijk vindt. Uit dat onderzoek blijkt ook dat ruim de helft van de Nederlanders (53 procent) ooit een EHBO-cursus heeft gevolgd. Maar, zo legt Annet de Voogd van het Oranje Kruis uit: „Zo’n diploma is pas echt wat waard als het objectief getoetst is.”

Felix Cohen, de directeur van Veilig Verkeer Nederland, ondersteunt de boodschap van het Oranje Kruis. „Wil een toets iets waard zijn, dan moet het op een onafhankelijke manier tot stand komen”, zegt de VVN-baas, die het „eigenlijk van de gekke vindt dat niet iedereen een EHBO-diploma heeft”.

Verlopen

Van de Nederlanders die ooit een EHBO-cursus volgde, heeft 18,5 procent een nog geldig diploma, omdat dat na enkele jaren verloopt. Van die mensen vindt 79 procent dat ze ook echt in staat zijn om EHBO te verlenen.

Het Oranje Kruis is overigens blij met dat aantal, omdat het toch hun voornaamste doel is zo veel mogelijk mensen aan de eerste hulp te krijgen. „En dan hebben we het niet alleen over een pleistertje plakken”, lacht Annet de Voogd. „We zien dat gewone burgers zich steeds vaker inzetten. Het is belangrijk dat ze het dan ook echt kunnen. Een onafhankelijke toetsing kan daaraan bijdragen.”

De Nederlanders die nog nooit een EHBO-cursus hebben gedaan, iets minder dan de helft dus, geeft aan dat ze er geen tijd voor hadden, de cursussen te duur waren of dat het er gewoon nog nooit van gekomen is. Een kleine groep van hen laat zich daar echter niet door tegenhouden: 13 procent is van mening dat zij, wanneer dat nodig zou zijn, eerste hulp zouden kúnnen verlenen.

 

Reactie LIVE-AED:

Als bedrijf zijn wij altijd al voor een onafhankelijke keuring geweest. Dit onderscheidt ons bedrijf van anderen. Door het houden van onafhankelijke keuringen door certificerende instanties vindt een waarborg plaats voor kwaliteit tijdens de te geven cursussen.

Certificerende instanties kunnen zich op elk gewenst moment melden voor het uitvoeren van de controle.

Niet alleen wordt gekeken naar de inhoud van de les maar ook zeker naar de certificeringen van de instructeurs. LIVE-AED werkt dan ook uitsluitend met instructeurs die gediplomeerd en/of gecertificeerd zijn. Ook dit onderscheidt ons bedrijf van anderen.

Onze instructeurs nemen met regelmaat dan ook zelf deel aan herhalingscursussen, bijeenkomsten, kaderbijeenkomsten (bijeenkomst voor behoud van het Oranje Kruis instructeursdiploma)

LIVE-AED geeft om deze reden dan ook geen eigen pasjes en certificaten uit. U krijgt dus van ons geen LIVE-AED pasje / diploma maar een NIBHV pasje/diploma(bij een basiscursus BHV)/certificaat(bij de herhaling BHV), Oranje Kruis diploma, ERC certificaat (cursus reanimatie en AED).

Zoekt u kwaliteit: dan bent u bij ons van harte welkom!

Meer informatie nodig? Wij ontvangen graag uw vragen via: planning@live-aed.nl

 

 

20-10-2015 HartslagNu App

20-10-2015

Onderwerp: Landelijke lancering HartslagNu App

 

 

Op 20 oktober 2015 introduceert HartslagNu veelbelovende App voor burgerhulpverlening bij een reanimatie.

 

 

 

Beste burgerhulpverlener,

 

HartslagNu is al sinds 2012 het Reanimatie Oproep Systeem dat in ongeveer driekwart van Nederland ingeschreven Burgerhulpverleners oproept bij een reanimatie in hun omgeving.

HartslagNu wordt gerund door de Stichting Hartslag voor Nederland, een samenwerkingsverband van 17 RAV-en (Regionale Ambulance Voorzieningen).

De Meldkamers Ambulance Zorg sturen bij een reanimatie 2 ambulances naar het slachtoffer en sturen een oproep naar maximaal 30 burgerhulpverleners in de directe omgeving van het slachtoffer.

 

Landelijk zijn al ongeveer 75.000 burgerhulpverleners ingeschreven bij HartslagNu.

 

De nieuwe App heeft een tweetal essentiële verbeteringen t.o.v. het oude systeem.

 

  1. Op dit moment wordt de burgerhulpverlener gealarmeerd bij een reanimatie rondom zijn woon en/of werkadres. Woont de burgerhulpverlener in Groningen maar is hij op dat moment in Maastricht, dan is de oproep dus nutteloos. De nieuwe alarmering wordt gekoppeld aan de telefoon en dus aan de verblijfplaats van de burgerhulpverlener op dat moment. Is er in het hierboven beschreven voorbeeld een reanimatie in Maastricht in de directe omgeving van de burgerhulpverlener dan zal deze een oproep ontvangen.
  2. Het oude systeem hanteert een cirkel rondom het slachtoffer en houdt geen rekening met de lokale logistiek (bruggen, spoorwegen etc.). De App doet dat wel op basis van Google Maps en stuurt alleen burgerhulpverleners op pad die daadwerkelijk binnen 6 minuten bij het slachtoffer kunnen zijn.

 

Mocht u geen gebruik maken van de App, wordt u per sms gealarmeerd op basis van het opgegeven adres (of adressen) in uw account.

 

De App van HartslagNu komt 20 oktober a.s. beschikbaar voor alle burgerhulpverleners die in het bezit zijn van een zogenaamde smartphone. Hij is vanaf die dag te downloaden vanaf de Apple Store en de Google Play store onder de naam - hartslagnu -. 

 

Pagina 1 van 2

Gecertificeerd door:

Contactgegevens:

LIVE-AED

Moermanskweg 2-10

9723 HM Groningen

050-8513223

 

Free business joomla templates